Estudio canadiense sobre las redes P2P y la música

por davidgp el 10/04/2005

Canadá actualmente esta pasando por un proceso similar a España para actuar contra las redes P2P, que según distintas sociedades de protección de autores y discográficas son las principales causantes de la crisis de la industria discográfica. Michael Geist, un profesor de la Universidad de Ottawa ha realizado un estudio sobre los mitos de esa afirmación, llegando a conclusiones que harían enfurecer a Teddy Bautista, presidente de la SGAE.

Although the music industry seems loath to discuss the matter publicly, according to an October 2004 Economist article, an internal music label study found that between 2/3 and 3/4 of recent sales declines had nothing to do with Internet music downloads…

The “other reasons” include the growth of DVD sales, which accounted for zero revenue in 1999, but generated over C$170 million in new revenue from 2000–2004. The popularity of DVDs is surely related to the decline in CD sales and the shrinking shelf space allocated to CDs by music retailers.

Moreover, U.S. census data actually indicates that the number of hours people spend listening to music is declining. Its data suggests that people now spend increasing amounts of time talking on cellphones, playing videogames, watching movies and using the Internet.

Supongo que por afirmaciones como esa, Teddy Bautista atacaba tanto al hecho de que hoy en día los chicos de esta país se gastasen el dinero en vídeojuegos en vez de cd’s de música, como ellos no representan a la industria de software, supongo que tienen envidia cochina. (En el siguiente párrafo, CRIA es la Canadian Recording Industry Association).

The shift in music retail merchandising and marketing has also had an enormous impact on CD sales. The Recording Industry Association of America, CRIA’s U.S. counterpart, reports that the dominant retail chains are now big–box retailers such as Wal–Mart. In Canada, Wal–Mart and Costco now account for 25 percent of the music retail marketplace, while in the U.S., Wal–Mart, Target and BestBuy are responsible for over half of all CDs sold.

This shift affects the music industry in two ways. First, while traditional record stores carry 60,000 or more titles, Wal–Mart stores focus primarily on new releases, featuring an average of 5,000 titles. The decreasing availability of older titles hurts an industry that has traditionally depended upon catalogue sales for about 40 percent of its retail music revenue.

Second, Wal–Mart has placed new pressures on the retail pricing of CDs — capping retail pricing in the United States at US$9.72 per CD. The pricing pressure has had a dramatic impact on the revenue generated from each CD sale. According to CRIA’s own numbers, revenue from prices of an average CD in 2004 was C$10.95, down 8.8 percent from C$12.00 per CD in 1999. The bottom line impact has been to shave C$53.9 million in revenue for sales in 2004 when compared with the same unit sales in 1999.

Supongo que aquí en España le deberíamos poner un canon al Corte Inglés por vender cd’s más baratos que otras tiendas, ¡Cómo se atreven!.

Por otro lado el estudio continua hablando del canon sobre cd-r’s que también parece que tienen en Canadá, después de unos pocos números, resulta ser que, según dicho estudio, los artistas ganan más que lo que pierden por descargas P2P. Por otro lado, también comentan que la afirmación de que las redes P2P van a acabar con la música no es cierta. Dicha afirmación se basa en el hecho de que los nuevos artistas usualmente son encontrados y financiados por discográficas independientes, las cuales no se benefician de ningún canon, pero si del hecho de distribuir su música por Internet, dado que las discográficas grandes no les dejan entrar en los canales habituales de propaganda de música: radio y televisión.

Más información en: Piercing the peer–to–peer myths: An examination of the Canadian experience by Michael Geist. Al final del artículo pone referencia a las fuentes que el autor ha usado para hacer dichas afirmaciones.

Vía: Slashdot

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